Friday, March 18, 2011

Οι DIMINUITA The swing trio


απαντούν στις ερωτήσεις του Greek Gypsy Jazz Guitar για την Jazz Manouche, την ελληνική δισκογραφία και πολλά άλλα...

Οι DIMINUITA εμφανίστηκαν πρώτη φορά με αυτό το όνομα τον Νοέμβριο του 2007,έπειτα από πολλά προηγούμενα χρόνια αγάπης και εντρύφησης σ΄αυτό το τόσο ιδιαίτερο και τόσο σπάνιο στην Ελλάδα είδος.
Εργάζονται εδώ και τουλάχιστον δεκαπέντε χρόνια ως μουσικοί, ή δάσκαλοι μουσικής. Τα τελευταία όμως δυο χρόνια ασχολούνται σχεδόν αποκλειστικά με το ευρωπαϊκό swing ή αλλιώς jazz manouche. Tην ευρωπαϊκή, δηλαδή, εκδοχή του swing με έγχορδα (τη λεγόμενη“τζαζ δωματίου”), όπως πρωτοπαίχτηκε τη δεκαετία του ’30 από τους Django Reinhardt- Stephane Grappelli με το Hot Club de France.

Το σχήμα κινείται στο χώρο του ορχηστρικού swing, με αναφορές στο πρωτοποριακό Hot Club, πάνω σε διασκευές των D.Reinhardt-S.Grappelli, αλλά και άλλων συνθετών της ίδιας εποχής, καθώς και σε νέες δικές του συνθέσεις.
Έμφαση δίνεται στο φυσικό, ακουστικό ήχο των οργάνων, χωρίς επιπρόσθετες ηχητικές παρεμβάσεις. Τον πρώτο λόγο όμως, έχει η αυτοσχεδιαστική ελευθερία των μουσικών τόσο χαρακτηριστική, ευδιάκριτη αλλά και τόσο απόλυτη σε όλες της μορφές της τζαζ.
Από τον Αύγουστο του ’09 στη θέση του κοντραμπασίστα βρίσκεται ο Κώστας Αρσένης.

Τα μέλη
Γιώργος Παπαδογιάννης - κιθάρα
Έφη Σαράντη - κιθάρα
Κώστας Αρσένης - κοντραμπάσο


Περισσότερες πληροφορίες στα:



- Πώς θα περιγράφατε την Jazz Manouche σε κάποιον που δεν έχει ακούσει ποτέ αυτή τη μουσική;


Στην jazz manouche, η ελευθερία της jazz, συναντά το γεμάτο συναισθήματα τσιγγάνικο παίξιμο. Μια μουσική,  που προβάλει εντυπωσιακές στιγμές δεξιοτεχνίας, με μια ζωντάνια και ζέστη, που μπορεί να προσφέρει μόνο ένα παίξιμο… «από καρδιάς»!


- Πολλές φορές στη μουσική σας η Jazz Manouche διαδέχεται το ρεμπέτικο τραγούδι και αντίστροφα. Πώς βλέπετε τη σχέση ανάμεσα στα δύο είδη μουσικής; 

- Ως μουσικοί, ασχολούμαστε και με άλλα ειδη μουσικής, ιδιαίτερα με το ρεμπέτικο, με το οποίο ξεκινήσαμε και την δραστηριότητα μας ως μουσικοί, πριν 20 χρόνια. Και τα δύο είδη, έχουν  ξεκινήσει την ίδια χρονολογική περίοδο περίπου, επομένως  οι  δίσκοι γραμμοφώνου, με τον χαρακτηριστικό ήχο τους και την αμεσότητα  του `live` παιξίματος, δίνουν την πρώτη συγγένεια. Τα όργανα και ο τρόπος παιξίματος είναι αρκετά κοντινός. Επίσης, η μουσική του Μ.Χιωτη έχει αναφορές στη jazz (κυρίως στην swing περιοδο της), αλλά και στο παίξιμο και στο στήσιμο ορχήστρας που είχε ο Django.(Υπάρχουν ηχογραφήσεις,  με βιολί και τρεις κιθάρες, που συναντά κανείς και αρμονική σχέση, συχγορδίες με 6η, ντιμινουίτες, κλπ.).

- Θεωρείτε ότι το κοινό στην Ελλάδα είναι δεκτικό στο να δοκιμάσει "νέες μουσικές συνταγές"; Η εμπειρία σας στις μουσικές σκηνές επιβεβαιώνει ή απορρίπτει την άποψη πως η jazz δεν είναι μια μουσική που αφορά κάποιες "ελίτ" ακροατών, αλλά μπορεί να είναι ανοιχτή στο ευρύ κοινό;

- Δυστυχώς το κοινό στην Ελλάδα,  προτιμά να ακούει  κυρίως ευπαρουσίαστες τραγουδίστριες. Απ` την άλλη, οι μουσικές σκηνές είναι πανάκριβες και επομένως απόμακρες για πολλούς ακροατές. Έτσι,  καταλήγουμε  συνήθως σε ένα πολύ μικρό κοινό. Τα μπαράκια που κάθε τόσο θέλουν κάποιο σχήμα για live, είναι μια λύση. Βέβαια, εκεί θα έρθουν κάποιοι άσχετοι ακροατές, απροετοίμαστοι ή και απληροφόρητοι .Τα ηχητικά συνήθως είναι απογοητευτικά…Από την άλλη,εκεί μπορεί να συναντηθείς με ακροατήριο που δεν ήξερε πως υπάρχεις και να ενθουσιαστεί, ώστε να ακολουθήσει σε επόμενα live.


- Το κιθαριστικό στυλ που σχετίζεται με την JM πόσο ιδιαίτερο κι ανεξάρτητο από τα άλλα κιθαριστικά στυλ είναι; Πιστεύετε πως είναι μια "ιδιαίτερη" σχολή ή πως ο καθένας θα μπορούσε να περάσει σε αυτό είτε παίζει ηλεκτρική είτε κλασική ή ακουστική κιθάρα;

- Σίγουρα είναι ένα ιδιαίτερο στυλ. Ο ήχος είναι χαρακτηριστικός, διαφορετικός από τα άλλα είδη κιθάρας.Αυτό  τον ήχο αγαπησαμε άλλωστε! (δεν αγαπήσαμε τη διαφορά του, αλλά την ομορφιά του!). Κάποιος που ασχολείται με άλλο είδος ,μπορεί κάλλιστα να ασχοληθεί  και με το συγκεκριμένο, παράλληλα ή και αποκλειστικά, όπως και ένας  jazz manouche κιθαρίστας δε θα βγει χαμένος μελετώντας και άλλες σχολές.
Τώρα ,αν ένας κιθαρίστας  που προέρχεται από άλλο στυλ θέλει να αφιερωθεί στο συγκεκριμένο, πρέπει να έχει στόχο τον ήχο, που είναι ιδιαίτερος, αλλά και το πνεύμα της μουσικής αυτής. Δεν μπορώ να πω πως αυτό είναι κάτι δύσκολο ή κάτι εύκολο, γιατί σημασία έχει , πόσο θέλει να προσπαθήσει και να εμβαθύνει κανείς.  

- Η κρίση της δισκογραφίας έχει ωθήσει πάρα πολλούς καλλιτέχνες στο να επιστρέψουν στις ζωντανές εμφανίσεις. Μέσα από αυτή τη δύσκολη κατάσταση, θεωρείτε ότι βγαίνουν θετικά στοιχεία για τη μουσική σκηνή στην Ελλάδα; 

- Η μουσική σκηνή στην Ελλάδα, λογικά, θα ακολουθήσει την γενικότερη ευρωπαϊκή συμπεριφορά, με κάποια καθυστέρηση,όπως πάντα…Η κρίση στην δισκογραφία πιστεύω, πως πλέον είναι προς όφελος του καλλιτέχνη, γιατί του δίνεται η ευκαιρία να αποδεσμευτεί από εταιρίες ή παραγωγούς, που το κύριο ενδιαφέρον τους φυσικά είναι το κέρδος. Πιο ελεύθερος καλλιτέχνης σημαίνει  και πιο δημιουργικός. Το πως θα καλυφθεί οικονομικά από τα live μόνο, αυτό είναι μια άλλη ιστορία…

- Ποια η γνώμη σας για τη σχέση καλλιτεχνών εταιρειών σήμερα; Μπορούν να υπάρξουν μικρές εταιρείες "συνοδοιπόροι" ενός καλλιτέχνη ή αυτές είναι ιστορίες από τον "παραμυθένιο κόσμο του παρελθόντος";

- Η σχέση εταιρείας και καλλιτέχνη έχει πάντα τον καλλιτέχνη αδικημένο οικονομικά. Εμείς μιλήσαμε με μικρές εταιρείες, που έδειξαν ενδιαφέρον, αλλά  η πρόταση τους ήταν παράλογη, τουλάχιστον όσον αφορά  τις οικονομικές απολαβές μας.`Ετσι, την παραγωγή του cd μας  την κάνουμε οι ίδιοι, γεγονός που θα προσφέρει στην αγορά μια αρκετά οικονομική πρόταση, έχοντας παράλληλα και την ελευθερία αποφάσεων όσον αφορά την αισθητική της ηχογράφησης (τέρμα οι αποστειρωμένες, χιλιομιξαρισμένες ηχογραφήσεις!).
  

- Είστε από τις κινητήριες δυνάμεις του Djangofest στην Αθήνα. Πείτε μας λίγα λόγια γι' αυτή την προσπάθεια και την εμπειρία σας από το περυσινό Djangofest. 

- Στόχος αυτής της προσπάθειας ήταν να καταφέρουμε επιτέλους, να συγκεντρωθούμε όλοι οι μουσικοί, που ασχολούμαστε μ’ αυτό το είδος , να γνωριστούμε και να ανταλλάξουμε απόψεις. Και σαν επιστέγασμα αυτής της επαφής να πραγματοποιήσουμε ένα μεγάλο μουσικό γεγονός, που θα φέρει αυτή τη μουσική πιο κοντά και σε μας αλλά και στους δυνάμει ακροατές της,
 Ηταν μια πάρα πολύ ωραία γιορτή!
Με πολύ καλή συνεργασία από όλους  και με έναν τελικό «αγκάλιασμα» μεταξύ των μουσικών, που επιβεβαίωσε ότι το φεστιβάλ πέτυχε το σκοπό του.
Μια από τις πιο όμορφες στιγμές ήταν στο τέλος που ανεβήκαμε και παίξαμε  όλοι μαζί! Η προσέλευση ήταν πολύ μεγάλη,γεγονός που καθιερώνει το event για τα επόμενα χρόνια.
Αυτή την εποχή οργανώνουμε το δεύτερο!

- Τι μπορεί να περιμένει κανείς πηγαίνοντας να ακούσει μια βραδιά τους Diminuita; Έχετε κάποιο πρόγραμμα εμφανίσεων αυτό το διάστημα;

- Μας αρέσει να παίζουμε ζωηρά, με ευαισθησία και χιούμορ, αλλά  και  με σεβασμό σ`αυτό που κάνουμε.`Ενα τυπικό jazz manouche  trio, που η παρουσίαση δικών μας κομματιών, αλλάζει  κάπως το τοπίο. Προσθέτει ρυθμούς, (5αρια ,6αρια)   αλλά και μελωδίες , που προσδιορίζουν  την προσωπικότητα και τις καταβολές μας.

Μετά το Πάσχα θα κάνουμε μια τετραήμερη μίνι περιοδεία για πρώτη φορά στην Κρήτη. Έπειτα εκτός από το Djangofest στις 20 και 21 Μαϊου, το πρόγραμμα έχει άλλη μια «βόλτα» στο Βέλγιο, Ολλανδία και Γαλλία ελπίζουμε, από 1 ως 12 Ιουλίου.
Ενδιάμεσα, φυσικά , θα υπάρχουν εμφανίσεις στην Αθήνα. Στον ιστότοπό μας μπορεί κανείς να πληροφορείται για όλη τη δραστηριότητα του σχήματος.
Επίσης κάποια στιγμή στις αρχές του Μαϊου θα γίνει κι παρουσίαση του πρώτου μας δίσκου,με τίτλο “a-rhytmology”, άλλα ακόμη δεν έχουμε αποφασίσει το που.

- Τα σχέδιά σας για το μέλλον;

- Θα θέλαμε να συνεργαστούμε και με άλλους μουσικούς, για μικρά ή και μεγαλύτερα διαστήματα. Θα συνεχίσουμε τις “βόλτες” γύρω-γύρω στην Ευρώπη, θα προσπαθήσουμε για ακόμα καλύτερη μουσική…,θα φροντίσουμε για την διάδοση της jazz manouche στη χώρα μας. Αυτά μάλλον…



Saturday, March 5, 2011

Boulou Ferré Master Class



Ο Boulou και ο Elios Ferré, είναι οι γιοι του κιθαρίστα Pierre Matelot Ferret, ο οποίος ηχογράφησε μαζί με τον Django Reinhardt για μια μικρή περίοδο.
Και οι δύο αναστατώνουν εδώ και χρόνια τις μουσικές σκηνές και τα bistros του Παρισιού παίζοντας jazz manouche και όχι μόνο. Όσοι περιμένουν να ακούσουν τα «γνωστά» και «πεπατημένα» gypsy κομμάτια, μένουν γρήγορα με το στόμα ανοιχτό. Κι αυτό γιατί απέναντί τους έχουν δύο κιθαρίστες με πολύ έντονη μουσική προσωπικότητα, οι οποίοι δεν αρέσκονται στο να μένουν προσηλωμένοι στην τόσο αγαπημένη σε όλους «pompe manouche», αλλά επιδίδονται σε περίτεχνα ρυθμικά σχήματα, εισάγοντας σε αυτά αναφορές από το blues, την Be Bop και την κλασική μουσική.

Μικρό βιογραφικό

Και οι δύο παίζουν κιθάρα από μικρά παιδιά. Ειδικά ο Boulou Ferré, ασχολήθηκε με μεταγραφές των σόλο του Charlie Parker στην κιθάρα από 7 χρονών! Στα 8 του κάνει την πρώτη του ζωντανή εμφάνιση στο Musee Guirnet του Παρισιού και στα 10 του κυκλοφορεί την πρώτη του (και ιστορική) δισκογραφική δουλειά με τίτλο “Salt Peanuts” (1964-Barclay records). Σε ηλικία 11 ετών ξεκινάει τις σπουδές του στο Conservatoire National de Paris και από εκεί και πέρα αρχίζει να διαμορφώνει το απόλυτα προσωπικό του ύφος. (Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να βρείτε στο site: http://www.boulou-elios-ferre.com/).

Το στυλ του Boulou

Σπάνια παίζει γρήγορα και όποτε αυτό συμβαίνει, η ταχύτητα υπηρετεί την αρμονία, η οποία στο στυλ του Boulou Ferré, κατέχει τον πρώτο ρόλο. Ο Boulou αποκαλείται από πολλούς μεγάλους manouche κιθαρίστες «ο maitre της αρμονίας», (παρατσούκλι που ενδεχομένως να του έχει κολλήσει ο στενός του φίλος και διακεκριμένος jazzman, Romane).

Ο Boulou Ferré, διδάσκει από το 2009 στην Swing Romane Academie στο Παρίσι και είναι ιδιαίτερα αγαπητός στους μαθητές του για την ειλικρινή ευγένεια και την υπομονή που τον διακρίνουν, καθώς και για την βαθιά γνώση του σε διάφορα στυλ μουσικής, την οποία μοιράζει απλόχερα στα μαθήματά του.

Στην ενότητα του Greek Gypsy Jazz Guitar “Video Lessons”, μπορείτε να παρακολουθήσετε ένα master class του Boulou Ferré που πραγματοποιήθηκε στην Swing Romane Academie, στο Παρίσι, το 2010. Στο εν λόγω master class, στο οποίο συμμετείχα και μαγνητοσκόπησα, θα δείτε τον τρόπο που ο Boulou προσεγγίζει το διάσημο jazz standard του Django Reinhardt με τίτλο “Douce Ambiance”. 

Προσέξτε το πως οργανώνει την αρμονία, τις θέσεις που προτείνει, αλλά και τις μελωδίες που εισάγει στα chord changes. Το βίντεο είναι στα Γαλλικά και δυστυχώς δεν είχα το χρόνο να γράψω υπότιτλους. Παρ’ όλ’ αυτά, από την οθόνη περνούν διαγράμματα με τις θέσεις στην ταστιέρα καθώς και με τις συγχορδίες, τα οποία επιμελήθηκε ο φίλος και συμμαθητής στην S.R.A., Alexandre Safran.

Για όσους καταλαβαίνουν λίγα γαλλικά, χαίρομαι ιδιαίτερα γιατί θα μπορέσουν να θαυμάσουν έναν σπουδαίο μουσικό και παιδαγωγό επί το έργον!

Friday, March 4, 2011

2ο Athens Gypsy Jazz Fest Djangofest 2011


ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Το 2ο Athens Gypsy Jazz Fest, με τίτλο ‘Djangofest 2011’, θα πραγματοποιηθεί στις 20 και 21 Μαϊου 2011.
Το φεστιβάλ επιθυμεί να ενισχύσει την επικοινωνία, την ανταλλαγή απόψεων και τη ζύμωση μεταξύ των καλλιτεχνών,
καθώς και την προβολή της καλλιτεχνικής δραστηριότητας που αφορά τη gypsy jazz στη χώρα μας. Το φεστιβάλ είναι αυτοδημιούργητο και αυτοδιαχειριζόμενο, και πραγματοποείται με την υποστήριξη της Plenty Projects (πολιτιστικές εκδηλώσεις).
Tα μουσικά σχήματα που επιθυμούν να λάβουν μέρος, παρακαλούνται να στείλουν ένα φάκελο συμμετοχής το αργότερο ως τις 28/2/2011.
Το έργο των σχημάτων (ανεξάρτητα αν περιλαμβάνει διασκευές  ή πρωτότυπες συνθέσεις) είναι επιθυμητό να προάγει τον μουσικό χαρακτήρα του φεστιβάλ, που ουσιαστικά είναι ένας φόρος τιμής στο μουσικό ύφος  και τη μουσική κληρονομιά του Django Reinhardt.
Ο φάκελος θα ήταν χρήσιμο να περιλαμβάνει:
α) Σύντομο βιογραφικό σημείωμα (ιστορικό, μέλη, εμφανίσεις)
β) cd demo με τουλάχιστον 3 (τρεις) διασκευές ή πρωτότυπες συνθέσεις)
γ) βίντεο ή διεύθυνση ηλεκτρονικού συνδέσμου (π.χ. you tube) από 1 (ένα) τουλάχιστον έργο.
δ) φωτογραφία-ες του σχήματος
ε) αν υπάρχουν: διεύθυνση ιστοσελίδας καθώς και οποιοδήποτε άλλο έντυπο ή ηλεκτρονικό υλικό
 που παρουσιάζει την δραστηριότητα του σχήματος (δημοσιεύσεις, άρθρα, καταχωρήσεις κ.λ.π.)
Οι αιτήσεις αποστέλλονται στη διεύθυνση:
Έφη Σαράντη
DJANGOFEST 2011
Αμαλίας 3, 19002 Παιανία
Τα ονόματα των σχημάτων που θα συμμετάσχουν στο φεστιβάλ θα ανακοινωθούν κατόπιν συνέλευσης
των μελών του 1ου Dgangofest ως τις 20/3/2011 στην ιστοσελίδα www.gypsyjazz.gr
Για οποιαδήποτε περαιτέρω πληροφορία, επικοινωνήστε στα 2106659547 και 6976384903,
10-14.00 κάθε μέρα,ή στη διεύθυνση efi.swing@gmail.com
Yπεύθυνη συντονισμού
Έφη Σαράντη