Thursday, May 26, 2011

Βάλτε με, τέλος πάντων, σε έναν ενισχυτή!!!



Αντί Εισαγωγής...


Το συγκεκριμένο άρθρο δεν έχει διαφημιστικούς σκοπούς. Πιο πολύ έχει να κάνει με τον "καημό" των manouche κιθαριστών να βρουν έναν τρόπο να ακούγονται πάνω σε ένα πάλκο ή στο δρόμο ή οπουδήποτε "ενισχυμένοι" ένα τσακ χωρίς να θυσιάζουν τον ήχο τους ή έστω, κάνοντας τους μικρότερους δυνατούς συμβιβασμούς στον ήχο της ακουστικής τους κιθάρας.


Οι λύσεις που προτείνω στο κείμενο που ακολουθεί, είναι λύσεις που έχω δοκιμάσει και λύσεις που έχουν πετύχει ή αποτύχει σε σημεία. Όλες δοκιμασμένες πάνω στην πολύπαθη μα πάντα πιστή Gitane DG-300. Παρ' ότι το κείμενο δεν έχει, όπως έγραψα στην αρχή, διαφημιστικούς σκοπούς, θεωρώ πως είναι καλό να αναφέρω από πού έχει αγοραστεί ο εξοπλισμός για τον οποίο θα μιλήσω και πόσο, έτσι ώστε αν κάποιος ενδιαφέρεται να μην ταλαιπωρηθεί ψάχνοντας και ξανα-ψάχνοντας.


Η κιθάρα
Κατά τη γνώμη μου, έχει μεγάλη σημασία να έχει κανείς στο μυαλό του πως η ποιότητα του ήχου που ενισχύεται, έχει να κάνει σε μεγάλο βαθμό με το όργανο και τον ενισχυτή. Δεν υπάρχει κάποια "μαγική" συσκευή που να μεταμορφώνει ένα κακοκασκευασμένο π.χ. όργανο σε κάτι καλύτερο απ' ότι είναι. Και γενικά, στην περίπτωσή μας ισχύει δυστυχώς ή ευτυχώς το ρητό: "ό,τι πληρώνεις, παίρνεις".


Η κιθάρα μου είναι η Gitane DG-300, αγορασμένη από το κατάστημα Καγμάκης (Εμμ. Μπενάκη 36, Αθήνα) στα 1000€. Είναι ένα όργανο ιδιαίτερο, όχι τόσο "μεσαίο" όσο οι κλασικές manouche κιθάρες, με αδιαμφισβήτητη, ωστόσο, ποιότητα κατασκευής και μεγάλο περιθώριο για βελτιώσεις (επίσης σημαντικό για κάποιον που δεν έχει να διαθέσει πάνω από 1000€ μετρητά για να πάρει όργανο).


Η πρώτη απόπειρα: Fishman Piezo AG





Νομίζω πως το πιο σύνηθες να στραφεί κανείς αρχικά, είναι ένα piezo-ηλεκτρικό σύστημα. Το δικό μου ήταν ένας κρύσταλλος που ενσωματώθηκε στη γέφυρα της κιθάρας μου. Ένα καλώδιο περνούσε κάτω από το μεταλλικό tailpiece και μέσα από μια μικρή τρύπα στο καπάκι και το δεξί μέρος του σκάφους, κατέληγε σε έναν υποδοχέα jack 1/4 στο δεξί μέρος του σκάφους.












Η τοποθέτηση και η αγορά του εξαρτήματος έγινε από το κατάστημα Καγμάκης και κόστισε 140€.


Τα πλεονεκτήματα του εν λόγω συστήματος ήταν ο διαυγής ήχος που ήταν ιδιαίτερα ευχάριστος στα σόλο. Η δουλειά, επίσης, ήταν πολύ προσεγμένη κι ο χρόνος παράδοσης του οργάνου δεν ξεπέρασε τις 10 μέρες (σε περίοδο Χριστουγέννων).


Ακριβώς το ίδιο σύστημα φορούσε ο Γιώργος Κρομμύδας στην δική του Gitane DG-300 (δείτε το video "Paquito" από το site του: http://www.myspace.com/giorgoskrommidas. Ο Γιώργος εδώ, αν θυμάμαι καλά παίζει καρφί κονσόλα).


Τα αρνητικά του συστήματος κατά τη γνώμη μου ήταν πρώτον πως πρέπει να τρυπηθεί το καπάκι και το σκάφος της κιθάρας και δεύτερον πως για να αποδώσει τα μέγιστα χρειάζεται μια καλή προενίσχυση (κάτι που εγώ δεν διαθέτω) κι έναν πολύ καλό ενισχυτή - ο Γιώργος έπαιζε με έναν ΑΕR 60W στους "Hot Club de Grece", που πήγαινε γύρω στο 1000άρικο - (που επίσης δεν διαθέτω). Αποτέλεσμα: ο ήχος μου έβγαινε στα live ιδιαίτερα "ξερός" και "σκέτος".


Η δεύτερη απόπειρα: "Ischell inside A" condencer microphone

Και πάλι πίσω στα καλά κι αγαπημένα από όλους μικρόφωνα. 
Θα έλεγα πως σε αυτή την κατηγορία στα αυτιά μου ξεχωρίζουν 2 μάρκες: η Ischell και η Audio-Technica. Η δική μου επιλογή ήταν  το Ischell inside A. Αγορά και τοποθέτηση κόστισε 230€ κι έγινε στο κατάστημα "Χορδόφωνον" (Εμμ. Μπενάκη 63-65, Αθήνα) από τον Γιάννη Παπαδόπουλο. Η εξυπηρέτηση ήταν άψογη, οι δοκιμές χαλαρές κι όπως πρέπει, με όλη τη σειρά της Ischell στη διάθεσή μου και η εγκατάσταση δεν πήρε πάνω από 2 μέρες.

Η Ischell έχει πραγματικά μια μεγάλη γκάμα προϊόντων σε μικρόφωνα για manouche κιθάρες και το "Inside A", ήταν η οικονομικότερη λύση. 
Περισσότερες λεπτομέρειες για τη σειρά μπορείτε να δείτε εδώ: Ischell pour guitare jazz manouche και φυσικά στο κατάστημα που προανέφερα.
Το σύστημα Inside A περιλαμβάνει:


- Το μικρόφωνο AirCapt
- Τροφοδοσία μπαταρίας (2 x CR2032) [περισσότερες από 300 ώρες συνεχούς λειτουργίας]
- Ρυθμιζόμενο Presset EQ με low cut στα 180Hz/360Hz/Flat
- Έξοδο jack 1/4
- Ειδικές ταινίες και paste glue για την τοποθέτηση 
Παρ' ότι το εν λόγω μικρόφωνο είναι φτιαγμένο για εσωτερική τοποθέτηση, προσωπικά μου άρεσε πιο πολύ ο ήχος που έπιανε έξω από το καπάκι (λιγότερα μπάσα). 
Στα υπέρ του συστήματος είναι σίγουρα ο πιο "φυσικός" ήχος, ο οποίος αποδίδεται με εξαιρετική πιστότητα. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι είναι επιλογή ξένων κι Ελλήνων επαγγελματιών (Romane, Diminuita Swing Trio, Daniel GivoneMathieu Chatelain, Christophe Lagane κλπ)
Στα κατά... μαντέψτε...
Το feedback!
Οι υψηλές εντάσεις είναι λογικό κι επόμενο να οδηγούν το μικρόφωνο στο να "αρπάζει" κάνοντας τον πλέον ενοχλητικό σε μουσικούς και ακροατές "σφύριγμα". Απαραίτητη προϋπόθεση, λοιπόν, για να λειτουργήσει σωστά ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ λύση με μικρόφωνο είναι:
1ον - Χαμηλές εντάσεις στο stage και 
2ον - Η πηγή που αναμεταδίδει τον ήχο μας (ενισχυτής, μεγάφωνα, μόνιτορ κλπ) να είναι στην κατάλληλη γωνία κι απόσταση από εμάς.


Η τρίτη και φαρμακερή: Patrick Ingilleri's
 "Micro Chevalet"
Είναι αυτό που ονομάζω "State of the Art". Ο άνθρωπος δεν έχει κατασκευάσει απλά έναν Piezo καβαλάρη. Το έχει κάνει χρησιμοποιώντας τα καλύτερα ξύλα, τα καλύτερα ηλεκτρονικά, πολύ μα πολύ μεράκι και φινέτσα κι όλα τα παραπάνω σε μια εξαιρετική τιμή.
- Παίρνω μια ανάσα να καταλαγιάσει ο ενθουσιασμός μου και συνεχίζω - 

Το πρόβλημα όπως προείπα με τα piezo-ηλεκτρικά συστήματα είναι πρώτον πως πρέπει να τρυπηθεί το καπάκι και το σώμα της κιθάρας και δεύτερον πως ο ήχος που παράγεται απέχει πολύ από τον φυσικό. Ο κατασκευαστής Patrick Ingilleri, προτείνει μια λύση που δεν χρειάζεται επέμβαση πάνω στην κιθάρα και είναι κλάσεις ανώτερη από ένα συμβατικό piezo-ηλεκτρικό σύστημα. 
Δυστυχώς δεν ξέρω να σας πω παραπάνω πράγματα για το πως λειτουργεί εσωτερικά το σύστημα αυτού του καβαλάρη. Ο Patrick το κρατάει μυστικό. Το μόνο που έχω να πω είναι πως είναι το καλύτερο piezo που έχω ακούσει μέχρι σήμερα και το συνιστώ ανεπιφύλακτα. Το προμηθεύτηκα μέσω του http://www.djangostation.com/boutik/ και μου κόστισε μαζί με τα μεταφορικά (για Γαλλία) 186€.

Ο "Micro Chevalet" είναι φτιαγμένος στο χέρι και γι' αυτό χρειάζεται είτε να αποσταλεί ο καβαλάρης που ήδη φοράει η κιθάρα σας στον Patrick, για να σας επιστραφεί πίσω μαζί με τον καινούριο το αργότερο σε 10 μέρες, είτε να κάνετε κάποιες μετρήσεις στο όργανο οι ίδιοι και να του τις αποστείλετε με email.

Ο κατασκευαστής για μέγιστη απόδοση, προτείνει να χρησιμοποιείται ο "Micro Chevalet" με προενίσχυση [συγκεκριμένα με το Samson C-Valve (110€)] και με έναν ποιοτικό ενισχυτή για ακουστικά όργανα όπως οι AER.

Samson C-Valve preamp

Παρακάτω μπορείτε να δείτε ένα βίντεο όπου ο Adrien Moignard κι ο Mathieu Chatelain δέχθηκαν την πρόταση-πρόκληση του Patrick Ingilleri να δοκιμάσουν ζωντανά σε πραγματικές συνθήκες live τον "Micro Chevalet"


Αρνητικά: Προσοχή, ο Patrick δεν μιλάει αγγλικά!



Το τωρινό μου set-up 
Χρησιμοποιώ και τα δύο συστήματα στην κιθάρα μου (Ischell inside A και Micro Chevalet) σε έναν ενισχυτή Roland Street Cube (www.thomann.de, 245€) όταν παίζω στο δρόμο ή για μικρά gigs. Ο εν λόγω ενισχυτής έχει 2 in κανάλια με ανεξάρτητα Volume, EQ και Fx's (Chorus, Tremolo, Flanger, Reverb). 
Μιξάροντας τα 2 κανάλια μεταξύ τους, μπορώ να έχω και τον "φυσικό" ήχο του μικροφώνου και τον καθαρό και χωρίς μικροφωνισμούς ήχο του piezo.
Σε live σε μαγαζιά συνήθως δίνω το Ischell στην κονσόλα και χρησιμοποιώ την έξοδο του Micro Cevalet με μια προενίσχυση Beringer Tube Ultra Gain Mic200 (www.thomann.de, 38€) σε κάποιο μικρό ενισχυτή που μπορεί να έχει το μαγαζί για μόνιτορ.

No comments:

Post a Comment